29/8/08

ΟΛΑΡΙΑ, ΟΛΑΡΑ...




Για το Διονύσση Σαββόπουλο, μου μίλησε πρώτη φορά η αδελφή μου.
Σπούδαζε στη Νομική Θεσσαλονίκης και τον έβλεπε να κάθεται με τις ώρες, στο καφενείο
"Άλφα" στη γωνία των οδών Πρίγκιπος Νικολάου και Βασ. Σοφίας (Αλεξ Σβώλλου και Εθνικής αμύνης, αντίστοιχα, σήμερα). Λίγο πιο κάτω βρισκόταν το 2ο Γυμνάσιο Θηλέων. 
Καθόταν με το τριμένο του κοτλέ πανταλόνι, παρατηρώντας τις μαθήτριες και γρατζουνώντας την κιθάρα του, πάνω στο ρυθμό του τραγουδιού "Τα κορίτσια που πηγαίνουν δύο-δυό".
Μου έμαθε μάλιστα και τα λόγια από τη "Συννεφούλα", που αποτελούσε τη μεγάλη του επιτυχία και που μπορούσε να την ακούσει κανείς και από το κρατικό ραδιόφωνο (παραδόξως, για τα αισθητικά standards της χούντας).
Τα χρόνια πέρασαν, ο Σαββόπουλος άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστός και να κατακτά το μουσικό στερέωμα της ελληνικής παραγωγής συμπληρώνοντας τη δισκογραφία του και με τον δεύτερο δίσκο (μετά το "Φορτηγό"), "Το περιβόλι του τρελλού".
Μάρτιος του 1971. Κυκλοφορεί ο "Μπάλλος". Ένα έργο-σταθμός στη σύγχρονη ελληνική μουσική σκηνή. Τόσο το περιεχόμενο, όσο - κυρίως - η μουσική σύνθεση (ιδιαίτερα του ομώνυμου κομματιού) αποτελούν καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα και μια εντελώς πρωτότυπη μουσική έκφραση με στοιχεία ροκ και παραδοσιακής ελληνικής μουσικής.
Δεκέμβριος 1972. Ο Νιόνιος ξαναχτυπά. Αυτή τη φορά με το κορυφαίο έργο του, "Το βρώμικο ψωμί".
Ο Σαββόπουλος της ωριμότητας, πουλάει αστείρευτη τρέλλα μέσα στο καταχείμωνο της χούντας!
Παράλληλα, αρχίζουν οι παραστάσεις στο "Κύτταρο", όπου και γίνεται χαμός.... Ο Νιόνιος αναδεικνύεται σε σύμβολο και εγώ γίνομαι ένας από τους φανατικούς οπαδούς του.
Ζωγραφίζω στα εξώφυλλα των βιβλίων και τετραδίων μου τη φάτσα του - σε διάφορες εκδοχές - και κυκλοφορώ τη σχολική μου τσάντα, έχοντας στη μια πλευρά μια σύνθεση με το πρόσωπό του και στίχους του. (Στην άλλη πλευρά φιγουράρει ο Δικέφαλος Αετός..).
Για τις παραστάσεις στο "Κύτταρο", γινόταν εβδομαδιαίος προγραμματισμός. Τόσο για να συγκεντρωθεί το αντίτιμο της εισόδου, όσο και για να προγραμματιστεί η κοπάνα από το φροντιστήριο. Τελικά, την πλήρωνε πάντα η στερεομετρία (τελευταία ώρα).
'Ετσι, όλη η παρέα (με την Πένυ, το Γιώργο, τον Νίκο, τη Ροδοστάλη, τον Καλικράτη, τον Γιάννη, το Βάϊο, ......) έπαιρνε θέση στο πατάρι από νωρίς.
Μια γεύση για το τι επακολουθούσε, περιγράφεται μέσα από το σχετικό video που ψάρεψα στο you tube.
Η πραγματικότητα, όμως είναι δύσκολο να εγκλωβιστεί στο χώρο μιας ανάρτησης σαν τη σημερινή.
Η συμμετοχή, τα συναισθήματα, τα βιώματα, η όλη ατμόσφαιρα ξεφεύγουν από τις δυνατότητες μιας περιγραφικής μεταφοράς και μάλιστα μετά από τόσα χρόνια...
Ο Διονύσης έβγαλε και άλλους δίσκους. Η πορεία του, συνεχώς ανιούσα, απογειώθηκε κάποια στιγμή, έγινε ακόμα πιο μαζικός, ακούμπησε τα χείλη χιλιάδων θαυμαστών του, μικρών και μεγάλων, γέμισε τεράστια στάδια, περιόδευσε σ' ολόκληρη την Ελλάδα, έγινε πρωτοσέλιδο πολλές φορές, σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως οι διάφορες επιλογές του και οι θέσεις του.
Πέρασε με λίγα λόγια στην Ιστορία.
Παρακολούθησα, από μια σχετική απόσταση όλη αυτή την εκτόξευση στην (και διεθνή) επιτυχία...
Τον συνάντησα κάποια φορά σε μια παρέα. Ήθελα να του πολλά. Δεν είπα απολύτως τίποτα.
Αυτά (τα παραπάνω) σκεφτόμουν προχθές το βράδυ, φεύγοντας από μια συναυλία του (με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου), στο Φράγμα της Θέρμης, στη Θεσσαλονίκη. Και για μια ακόμη φορά όταν με ρώτησαν, πώς ήταν η συναυλία, δεν είπα απολύτως τίποτα...

Σημείωση: Δημοσιεύοντας την ανάρτηση, διαπιστώνω ότι από μια ιδοτροπία του Mac δεν τηρείται σωστά ο συλλαβισμός. Λυπάμαι αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα γι' αυτό.

25/8/08

BARCA, BARCA HOLA!...



Με την Ισπανία με συνδέουν ισχυροί συναισθηματικοί δεσμοί..
Παρ' ολίγον, δεσμοί (κυριολεκτικά) ...αίματος, αν θυμηθούμε  την εμπειρία του Σ.Σ. της Μαδρίτης το '79... 

Φέτος, αποφασίσαμε να επισκεφτούμε τη Βαρκελώνη. 
Η διαφορά (προς το καλύτερο) μεταξύ της μετά Ολυμπιακούς αγώνες (1992) πόλης και της προηγούμενης εικόνας που είχα, ήταν εμφανής!
Η "πόλη με την πλάτη στη θάλασσα" (όπως λένε οι γνωρίζοντες), παραμένει μια μαγική εμπειρία για τον επισκέπτη. Και υπήρχαν πολυάριθμοι, από όλα τα μέρη της γης.

Οι Καταλανοί δεν θέλουν να έχουν μεγάλη σχέση με τους υπόλοιπους Ισπανούς.
Και μάλλον, πράγματι δεν την έχουν... 
Η αντιπαλότητα (ορθότερα, το μίσος) που έχουν για τους Μαδριλένους, είναι γνωστό και ιστορικά απόλυτα δικαιολογημένο.

Η πόλη είναι ένας απέραντος θησαυρός εντυπώσεων.
Με μνημεία, με παραστάσεις, με ζωή...
Θα αφήσω να μιλήσουν οι εικόνες (και τα σχόλια που τις συνοδεύουν)...








7/8/08

ενα κουδουνισμα απο το παρελθον



Συνόδεψε για έξι ολόκληρα χρόνια τα σχολικά μου πρωινά. Για την ακρίβεια, η μέρα ξεκινούσε απ’ αυτό, αφού η θορυβώδης παρουσία του απαιτούσε, χωρίς διαπραγματεύσεις, την άμεση έγερση και προετοιμασία για το σχολείο.
Ήταν ένας ήχος τόσο εκκωφαντικός, που ακόμα και σήμερα – πολλά χρόνια μετά την τελευταία σιγή του – κουδουνίζει στ’ αυτιά μου…
Η ηχώ του πλημμύριζε το δωμάτιο ενώ φαντάζομαι ότι θα ακουγόταν και έξω από το σπίτι, στο δρόμο της επαρχιακής κωμόπολης όπου ζούσαμε.
Τις Κυριακές είχε αργία, αφού το αντικαθιστούσε επάξια η καμπάνα του Αη Γιάννη συνεπικουρούμενη από τις μητρικές εντολές για “να πάμε στη λειτουργία”….
Κάποια στιγμή ο πατέρας μας δεν άντεξε και ανοίγοντάς το τοποθέτησε ένα κομάτι λευκοπλαστ (φαρμακευτικό μάλιστα, για μεγαλύτερη, υποθέτω, αποτελεσματικότητα!) στο εσωτερικό του, ώστε η ηχώ να περιοριστεί μέσα από την απορρόφηση από το ξένο σώμα…
Πράγματι, το κουδούνισμά του έγινε πιο ανθρώπινο, ώσπου να πάψει οριστικά και απρόσμενα κάποια στιγμή όταν και εξάντλησε, τις ώρες λειτουργίας του.
Σήμερα που το βλέπω κι ενώ ηχεί ακόμα στ’ αυτιά μου, προσέχω κάποιες μικροφθορές πάνω του, που προσπαθώ να αποκαταστήσω. Παράλληλα, διασκεδάζω με το γεγονός ότι εξακολουθεί να δείχνει δυο φορές τη μέρα τη σωστή ώρα...
Αυτή είναι η μικρή ιστορία για το ξυπνητήρι, που αγόρασαν οι γονείς μου πριν από 52 χρόνια, σαν σήμερα, την ημέρα δηλαδή που γεννήθηκα.

Σημ.: Αναγκάστηκα να δημοσιεύσω ετεροχρονισμένα κατά πέντε μέρες τη σημερινή ανάρτηση, αφού την ημέρα των γεννεθλίων μου θα βρίσκομαι λίγο μακριά.
Να περνάτε καλά και εις το επανιδείν σε λίγες μέρες.